Monday 18 January 2016

Soal Jawab Agama - WAJIB LENGKAPKAN AL-FATIHAH?

WAJIB LENGKAPKAN AL-FATIHAH?-

SOALAN INBOX

Salam ustaz, Sbg contoh klu imam baca fatihah pastu baca surah pendek kita tak sempat habiskan fatihah. Adakah kita perlu rukuk atau habiskan fatihah baru rukuk?
.

JAWAPAN

1) Jika seseorang makmum mengikuti imam dari awal lagi iaitu takbiratul ihram bersama imam, lalu imam memulakan rukuk dan makmum belum sempat menghabiskan al-Fatihah. Maka wajib baginya menghabiskan al-Fatihah sebelum imam melengkapkan dua rukun iaitu rukuk dan kemudian iktidal.

2) Sebelum imam memulakan sujud(setelah iktidal) maka dia wajib rukuk walaupun al-Fatihah belum sempurna. Jika dia masih meneruskan al-Fatihah ketika imam sudah mula sujud maka solatnya batal melainkan dia berniat mufaraqah dari imam. Kerana dalam mazhab Syafi'ie, lewat mengikuti imam atau mendahuluinya sebanyak dua rukun antara perkara yang membatalkan solat.

3) Situasi di atas bagi makmum yang normal, namun bagi makmum yang mempunyai keuzuran iaitu masalah bacaan seperti orang gagap membaca al-Fatihah dalam tempoh yang terlalu lambat, maka menurut ulama mazhab syafi'ie golongan ini diberi kelonggaran untuk menghabiskan al-Fatihah dalam tempoh TIGA rukun solat yang panjang iaitu 'rukuk' dan 'sujud'(manakala 'iktidal' dan 'duduk antara dua sujud' adalah rukun yang pendek).

4) Jika seeorang itu masbuq iaitu terlewat mengikuti imam sebagai contoh imam sudah selesai membaca al-fatihah dan dia baru bertakbiratul ihram. Dalam situasi ini apabila imam sudah mula rukuk maka dia tidak wajib melengkapkan al-Fatihah, namun disunatkan rukuk bersama-sama imam walaupun al-fatihah tidak sempurna kerana ini kelonggaran bagi makmum yang lewat.

5) Makmum yang lewat masuk jemaah tidak disunatkan membaca doa iftitah kerana keutamaan perlu berikan kepada yang wajib iaitu bacaan al-Fatihah.

Rujuk: فتح العلام بشرح مرشد الأنام
.

Wallahu A'lam
Sumber : Al fadhil Ustaz Abu Ruqayyah Ba 'Alawi

0 comments:

Post a Comment