Monday 18 January 2016

Hukum Bergurau Dengan Talak!!!

SOALAN INBOX:

Salam ustaz. .ada soalan.

Bab talak..Ttg seorang lelaki yg habaq pada kawan dia bila kawan dia tanya mana isteri dia
Dia bgtau..."aku dah cerai bini aku"..tanpa niat...tp niat nak tipu kawan dia je...
Persoalannya...adakah jatuh talak dgn lafaz sebegini...dan apakah kaedah yg dibuat jika sabit jatuh? Mohon pencerahan.
.

JAWAPAN:

1) Berdasarkan talak yang dilafazkan di atas maka jatuh lah talak satu, walaupun ia dilafazkan atas niat gurauan. Ini kerana lafaz talak dilafazkan secara jelas(sarih) bukan kiasan(kinayah).

2) Ulama bersepakat bahawa lafaz talak yang jelas(sarih) tidak memerlukan niat talak/cerai, iaitu ia tetap jatuh talak walaupun tanpa niat, hukum ini berdasarkan hadith Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " ثَلَاثٌ جِدُّهُنَّ جِدٌّ وَهَزْلُهُنَّ جِدٌّ : النِّكَاحُ ، وَالطَّلَاقُ ، وَالرَّجْعَةُ " . رواه أبو داود، والترمذي، وابن ماجه.

Maksudnya: Saidina Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, " Tiga perkara yang serius dianggap serius dan gurauannya juga dianggap serius, iaitu nikah, talak, dan rujuk”. (Hadith riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi dan Ibn Majah)

3) Talak di atas dikira sebagai talak raj'ie iaitu hubungan suami isteri yang sudah bercerai yang masih ada peruntukkan untuk rujuk kembali selagi masih dalam iddah. Kalau iddah dah tamat dan ingin kembali semula maka perlu nikah semula dengan wajib memenuhi semua syarat dan rukun nikah.

4) Melainkan talak yang dilafazkan berbentuk talak "bainunah kubra" iaitu talak tiga, maka tiada lagi peruntukan rujuk.

5) Manakala lafaz yang berbentuk kiasan(kinayah) seperti "Kau bebas dari hidupku" atau "kita dah tak ada apa-apa lagi". Maka lafaz ini dikira jatuh talak jika si suami melafazkan kiasan ini dengan niat untuk menceraikan isterinya. Jika niat selain dari niat talak maka tiada jatuh talak

Wallahu a'lam
Sumber :Ustaz Abu Ruqayyah Ba 'Alawi

0 comments:

Post a Comment